Lumo-kotien vuosittaiseen vastuullisuuskyselyyn vastasi tänä vuonna ennätykselliset 2 600 asukasta eri puolilta Suomea. Vastaajista 84 prosenttia pitää Lumo-koteja vastuullisena tai jopa erittäin vastuullisena vuokranantajana, ja tärkeimmiksi vastuullisuusteemoiksi nousivat asumisen ja talon turvallisuus sekä vuokranantajan luotettavuus.

Lumo-kodit toteutti asukkaidensa keskuudessa neljättä kertaa vuosittaisen kyselytutkimuksen, jonka tarkoituksena on selvittää vuokralaisten näkemys asumisen vastuullisuudesta. Kyselyn tavoitteena on myös saada selville, miten Lumo-kotien toimenpiteet ovat vaikuttaneet asukkaiden näkemyksiin, ja mikä on asukkaiden mielestä tärkeintä asumisen vastuullisuudessa tänä päivänä.
Vuoden 2025 vastuullisuuskyselyn tulokset jatkavat aiempien vuosien myönteistä kehityssuuntaa ja osoittavat, että Lumo-kodeilla tehdyt vastuullisuustoimet näkyvät asukkaiden arjessa.
Vuoden 2025 kyselyn vastaajista 84 prosenttia pitää Lumo-koteja vastuullisena tai erittäin vastuullisena vuokranantajana, mikä on 4,7 prosenttiyksikköä enemmän kuin viime vuonna. Vuodesta 2022 arvio Lumo-kodeista vastuullisena vuokranantajana on kehittynyt parempaan suuntaan yhteensä 14 prosenttiyksikön verran.
Turvallisuuden ja luotettavuuden merkitys korostui asukkaiden arvioissa
Asumisen ja talon turvallisuus nousi tärkeimmäksi vastuullisuusteemaksi jo toista vuotta peräkkäin, ja sen merkitys kasvoi edellisvuoteen verrattuna selvästi. Myös vuokranantajan luotettavuus sai aiempaa suuremman painoarvon, ja asunnon sijainti koettiin merkittäväksi osaksi vastuullista asumista.
Lumo-kotien vastuullisuuspäällikkö Elina Ekelund näkee suunnan rohkaisevana ja kertoo olevansa tyytyväinen siihen, että tehdyt panostukset konkretisoituvat asukkaiden arjessa.
”Turvallisuus ja luotettavuus ovat asumisen peruspilareita. On hienoa nähdä, että pitkäjänteinen kehitystyömme näkyy asukkaiden kokemuksissa entistä selkeämmin.”
Lumo pyysi asukkaita arviomaan myös onnistumistaan vastuullisuuden eri osa-alueilla. Vuokranantajan luotettavuus sai selvästi parhaimmat arviot; 78 prosenttia vastaajista antoi Lumo-kodeille erinomaisen arvosanan, mutta myös turvallisen ja viihtyisän kodin ja asuinympäristön tarjoaminen nähtiin vahvasti kiitettävän puolella 62 prosenttiosuudella. Lähes puolet kyselyyn vastanneista koki, että hyvä naapuruus on Lumo-kodeissa erinomaisella tai kiitettävällä tasolla.
”Yksi kyselyn tärkeimmistä anneista on tunnistaa osa-alueet, joissa meillä on vielä kehitettävää. Hyödynnämme vastuullisuuskyselyn tuloksia ensi vuoden toiminnansuunnittelussa”, Ekelund kertoo.
Kehitystyö jatkuu kohti vuotta 2026
Vuoden 2024 vastuullisuuskyselyn tulosten pohjalta Lumo-kodit kehitti muun muassa asumishäiriötilanteiden ohjeistusta – varmistamalla selkeät toimintamallit häiriökäyttäytymiseen puuttumiseen ja avaamalla asukasvalinnan perusteita asukkaille aiempaa läpinäkyvämmin.
Asumisen turvallisuutta on parannettu kehittämällä talojen lukituksia, ovikoodeja ja valaistusta sekä tehostamalla liukkauden torjuntaa talvikuukausina. Lisäksi tuholaistorjunnan toimintatapoja on päivitetty yhteistyössä alan parhaimpien asiantuntijoiden kanssa.
Vuonna 2026 Lumo-kodit tulee panostamaan erityisesti talojen yhteisiin tiloihin, talojensa viihtyisyyttä ja turvallisuutta parantaakseen sekä naapuruussuhteita vahvistaakseen.
Ekelund kiittää asukkaita aktiivisesta osallistumisesta ja painottaa palautteenannon merkitystä vastuullisuustyön kehityksessä:
”Kyselyn tulokset ovat meille erittäin arvokkaita. Ne auttavat varmistamaan, että vastuullisuustyömme kohdistuu juuri niihin asioihin, jotka asukkaamme kokevat kaikista tärkeimmäksi.”