Takaisin arkistosivulle
23.12.2025 | Uutiset

Lumo-kodeilla paras asiakaskokemus syntyy tiiviissä yhteistyössä kiinteistönhoitokumppaneiden kanssa

Lumo järjestää kiinteistönhoitokumppaneilleen viestintäkoulutuksia ja kokoaa alan toimijoita säännöllisesti yhteen kehittämään Lumo-kotien asiakaskokemusta.

Kiinteistönhoitajat, kuten kuvassa Abbas Saade, varmistavat Lumo-asukkaille parhaan asiakaskokemuksen.

Luotettavat ja ammattitaitoiset kumppanit ovat keskeinen osa Lumo-kotien jokapäiväistä toimintaa ja parhaan asiakaskokemuksen lupauksen lunastamista. Kiinteistönhoito-, siivous- ja muut palvelukumppanit vaikuttavat suoraan Lumo-talojen kuntoon, turvallisuuteen ja asukkaiden arjen sujuvuuteen.

Vuonna 2025 Lumo-kodit panosti asiakaskokemuksen kehittämiseen erityisesti uudenlaisen kiinteistönhoitoyhteistyömallin ja asiakasviestintäkoulutusten kautta.

Tiiviimmällä yhteistyöllä parempia tuloksia

Lumo-kodit on keksinyt keinon vahvistaa isännöinnin ja huoltokumppaneiden yhteistyötä entisestään. Lumo järjestää neljännesvuosittain tapaamisen, johon kaikki yrityksen suurimmat kiinteistönhoitokumppanit on kutsuttu mukaan – jakamaan avoimesti kuulumisia ja vaihtamaan ajatuksia.

”Alkuun tunnelma oli hieman jännittynyt, kun kävimme läpi kumppaneidemme tavoitteita, tuloksia ja kehityskohteita muiden samalla alalla toimivien kuullen. Toimintamalli on kuitenkin lopulta todettu yhteistuumin toimivaksi, sillä tämä on tuottanut tulosta. Tiivistynyt yhteistyö on näkynyt sujuvampana palveluna asukkaidemme arjessa ja asumisviihtyisyydessä”, Lumo-kotien isännöintijohtaja Ville Kilpi kertoo.

Uuden kiinteistönhoitoyhteistyömallin tavoitteena on kehittää sekä Lumo-kotien isännöinnin ja kiinteistönhoidon että huoltokumppaneiden välistä yhteistyötä.

”Toiveenamme on, että kaikki Lumo-taloilla liikkuvat työntekijämme ja kumppanimme havainnoisivat ja raportoisivat mahdollisista epäkohdista, kuten palaneista lampuista, löystyneestä ovenkahvasta tai huonosti sulkeutuvasta ovesta, aktiivisesti toisilleen, jotta puutteet saadaan mahdollisimman pikaisesti korjatuksi”, Kilpi tarkentaa.

Kiinteistönhoitajien viestinnällä on väliä

Yhteiset toimintamallit kiinteistöillä liikuttaessa ja asukkaille viestittäessä ovat Lumo-kotien isännöinnille tärkeitä elementtejä tasalaatuisen palvelun mahdollistamiseksi osoitteesta tai huollosta riippumatta.

Kiinteistönhoitokumppanit ovat asumisen arjessa monessa mukana, ja yksi näkyvimmistä vuokranantajan edustajista asukkaiden suuntaan. Huolto vastaa talojen ja kotien ylläpitotöistä sekä vikailmoitteluviestinnästä.

”Haluamme omalta osaltamme varmistaa, että kaikilla asiakkaidemme parissa työskentelevillä on tarvittavat eväät parhaan asiakaskokemuksen lunastamiseksi – ja siksi järjestimmekin huoltokumppaneillemme tänä vuonna uutena viestintäkoulutuksia”, Kilpi kertoo.

”Matkustimme Helsingistä Rovaniemelle asti, ja järjestimme matkan varrella yhteensä 15 koulutusta vuoden mittaan. Muutama kumppani on vielä kouluttamatta, mutta tärkeä työ jatkuu uuden vuoden puolella, ja mahdolliset henkilövaihdoksetkin huomioiden.”

Koulutuksissa kerrattiin Lumo-kotien tavoitteet ja toimintatavat, ja korostettiin jokaisen asukkaiden parissa työskentelevän vastuuta Lumo-asiakaskokemuksen rakentamisessa. Koulutuksissa painotettiin erityisesti oikea-aikaisen, selkeän ja yhdenmukaisen viestinnän sekä asiakaskohtaamisten merkitystä.

”Keskeinen viesti koulutuksissa oli, että asukkaiden on tärkeää tietää, mitä ja milloin tapahtuu”, Kilpi tiivistää.

Valtaosa koulutuksiin osallistuneista huoltokumppaneista koki koulutuksen sisällöt hyödyllisiksi ja kasvokkain käydyn keskustelun hyvänä sekä asukkaiden että järjestelmien käytön näkökulmasta.

”Olemme koulutusten jälkeen saaneet asukkailtammekin hyvää palautetta viestinnästä ja nopeammista reagointiajoista”, Kilpi summaa.