Takaisin arkistosivulle
21.11.2025 | Uutiset

Henkilöstön mielestä Kojamon yrityskulttuuri on ennen kaikkea dynaaminen

Henkilöstötutkimuksen mukaan Kojamon yrityskulttuuria kuvaa parhaiten sana ”dynaaminen”. Korkea vastausprosentti viestii myös vahvasta uskosta toiminnan kehittämiseen tutkimustulosten valossa.

Kojamolla järjestettiin vuosittainen henkilöstötutkimus syyskuussa. Vastausprosentti oli tänä vuonna 89 prosenttia, mikä on viiden prosenttiyksikön kasvu edellisvuoteen verrattuna.

”Vastaajien määrä osoittaa, että kojamolaisilla on uskoa tutkimuksen vaikuttavuuteen. Kojamolla asioita kehitetään aidosti tutkimustulosten perusteella”, Kojamon henkilöstöpäällikkö Noora Suojansalo toteaa.

Kehitystä on tapahtunut jokaisella mitattavalla osa-alueella edellisvuoteen verrattuna; omaa työtä, työn sujuvuutta, oppimista ja kehittymistä, esihenkilötyötä, asiakaskokemusta sekä yrityksen arvoja ja työnantajaa arvioitaessa.

”Tänä vuonna rooleja ja vastuita on onnistuttu selkiyttämään ja tämä tukee tehokasta ja sujuvaa työntekoa. Vahvuuksiksi nousevat myös epäkohtien ja haasteiden turvallinen esiin nostaminen sekä esihenkilöt, jotka tukevat, opastavat ja antavat palautetta. Nämä ovat myös keskeisiä peruspilareita henkilöstön hyvinvoinnin edistämisessä. Tulokset osoittavat, että hyvinvoinnista huolehtiminen on kokonaisuudessaan hyvällä tasolla”, Suojansalo kertoo.

Kojamolaiset ovat ylpeitä työnantajastaan

Kojamolaiset ovat erityisen ylpeitä Kojamon työilmapiiristä ja työyhteisöstä, joka koetaan hyvänä ja kannustavana. Ilon, naurun ja avoimuuden kulttuuria arvostetaan laajasti ja sen koetaan tukevan yhteen hiileen puhaltamista. Yhteistyö on sujuvaa ja avun pyytäminen helppoa.

Yrityksen johto saa kiitosta avoimuuden lisääntymisestä, hierarkioiden madaltumisesta sekä kasvaneesta luottamuksesta asiantuntijoihin. Johtamisen koetaan kehittyneen joustavammaksi ja henkilöstön osallistumisen lisääntyneen.

Kojamon uudistumishalukkuus ja rohkeus kokeilla uutta nähdään yrityksen vahvuutena. Kehityksessä ei pelätä virheitä, vaan ne nähdään osana oppimista. Kojamon tavoitetta pysyä edelläkävijänä sekä laadukkaiden palveluiden tarjoajana arvostetaan.

”eNPS 46 eli työnantajan suosittelu on hyvällä tasolla ja kehittynyt edellisvuodesta. Suosittelun avaintekijöiksi nousivat muun muassa Kojamon tavoitteet, henkilöstön hyvinvoinnista huolehtiminen ja henkilöstön kuuntelu”, Suojansalo kertoo.

Alati kehittyvä yritys ei sammaloidu

Henkilöstötutkimuksen tarkoituksena on kerätä tietoa työntekijäkokemuksesta ja yrityskulttuurista, jotta voidaan tunnistaa vahvuudet, kehityskohteet ja tehdä toimenpiteitä toiminnan kehittämiseksi.

”Toivomme kyselyyn mahdollisimman paljon vastauksia, jotta voimme kehittää työntekijäkokemusta ja yrityskulttuuriamme edelleen henkilöstön toiveiden mukaisesti”, Suojansalo taustoittaa.

Kehittämiskohteiksi nousevat muun muassa yhteistyön lisääminen yli yksikkö- ja tiimirajojen sekä työn sujuvoittaminen tiedon hallinnan keinoin.

”Dynaamisessa eli nopeatempoisessa työyhteisössä on tärkeää pysähtyä myös kiittämään ja antamaan palautetta. Tämäkin nousi henkilöstötutkimuksessa esiin”, Suojansalo kertoo.

Kussakin tiimissä on perehdytty henkilöstötutkimuksen tuloksiin tarkemmin erityisesti oman tiimin näkökulmasta ja konkreettiset kehitysehdotukset käsitellään erikseen johtoryhmässä.

Tarkemmat toimenpiteet yrityskulttuurin kehittämiseksi tarkentuvat tulevan vuoden toiminnansuunnittelun edetessä, mutta kehityksen kohteisiin on syksyn mittaan tartuttu myös proaktiivisesti muun muassa kartoittamalla kojamolaisten oppimisen tapoja ja mahdollisuuksia tulevaisuudessa.